måndag 28 november 2011

28 november

Veckan har börjat med buller, brak och lite hosta. Jag har fått tips om Eva Hild (tack Linda!). Just mitt referensletande ligger lite efter. Inte när det kommer till text, men just inom den konstnärliga världen.
Jag har funderat en hel del på vad jag vill fota. Jag vill behålla det anonyma men ändå förmedla känslan av den trasiga miljöns inverkan på eleven. Hur de blir ett, eller hur eleven går sönder av att kategoriseras.
Då jag vill få med synen av att eleven är just ett nummer i statistiken och fråntas möjligheten att utveckla sin identitet i samspel med andra tänker jag att eleven på bilden är utan ansikte. Bakifrånbild med luva uppdragen över huvudet och kanske någon bild framifrån men med luvan över huvudet och ansiktet tonat.
Det visar också på min svårighet att förmedla min process helt synligt då så mycket är sekretessbelagt, och det är den klädsel som är mest typisk för ungdomar generellt.
Det är även ett skydd att inte visa ansiktet, och ett avståndstagande som blir tydligt. Den bild som jag vill åt, den jag ser framför mig nu är en ryggtavla likt mannen i mitten på bilden men i skolmiljö och med ett hål i ryggen, ett hål från väggen.
Jag har lyssnat mycket på musik under arbetets gång. En grupp jag lyssnat mycket på är Kartellen (bilden ovan). Musik som var ny för mig tidigare. Utanförskapet tilltalar många som ändå inte varit välkomna in.




Jag har berörts av samtalen kring HighWons låtar, särskilt från hjärtat. Alla har vi några som har lämnat, och det finns en vacker samhörighet hos de som fann varandra där de lämnats, utanför.

Veckans fokus blir att fota, att hitta bilden utan att falla i klyschorna jag försöker akta mig för. Plats, miljö...... känns fint att det är handledning imorgon!

1 kommentar:

Josefina sa...

Hej Åsa, det går nu att ha en blogg som endast gruppen och handledarna kan läsa. Men jag behöver då din e-mailadress, den du har kopplad till bloggen. Så om du vill kan du väl maila den till j_g8586@hotmail.com

Tack på förhand!

Lisa