söndag 4 december 2011

Vad är skola?



Under arbetet har mycket handlat om känslor både i det stora och det lilla. I dåtid och i nutid.
Löpande under mitt arbete med att försöka förmedla känslan om hur det känns att inte "passa in" och hur man har blivit sedd har jag tillsammans med elever försökt hitta ett sätt att i det lilla, lokala påverka den fysiska skolan till att bli en plats för alla. Det hade varit omöjligt för mig att riva i det gamla utan att arbeta med lösningar för nuet och framtiden.

Vi har burit saker, flyttat om, bytt plats och ändrat syfte. I vissa fall har stolar har bytts mot tvåtusentalets "sittpuffar", rum har fått teman, individuella studieplaner har utökats med egenformulerade ämnen. Vi är inte färdiga än, men vi trivs bättre och alla har varit delaktiga.

Då eleverna i projektet har passerat åldern för skolplikt har vi tagit avstamp i Förordningen om läroplan för gymnasieskolan (SKOLFS:2011:144)
Jag har utifrån intressen hos den enskilda skissat på kursupplägg som kan kopplas från elevens lust till lärande, kartlagt drivkrafter och hittat ingångar som har plats i kursplaner. De har fått välja, något som var svårare än väntat. De har fått välja allt och det är den enda läxa jag har gett. Välj själv!

Jag har fokuserat på skolans uppdrag enligt SKOLFS 2011:144:

"Huvuduppgiften för gymnasieskolan är att förmedla kunskaper och skapa förutsättningar för att eleverna ska tillägna sig och utveckla kunskaper. Utbildningen ska främja elevernas utveckling till ansvarskännande människor, som aktivt deltar i och utvecklar yrkes- och samhällslivet. Den ska bidra till elevernas allsidiga utveckling.

Skolan har uppgiften att till eleverna överföra värden, förmedla kunskaper och förbereda dem för att arbeta och verka i samhället. Skolan ska förmedla sådana mer beständiga kunskaper som utgör den gemensamma referensramen i samhället och som utgår från grundläggande demokratiska värderingar och de mänskliga rättigheterna som alla omfattas av. Eleverna ska också kunna orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att finna, tillägna sig och använda ny kunskap blir därför viktig. Eleverna ska träna sig att tänka kritiskt, att granska fakta och förhållanden och att inse konsekvenserna av olika alternativ. På så vis närmar sig eleverna ett vetenskapligt sätt att tänka och arbeta."

Jag tror vi närmar oss att vara en skola med något för alla, en skola som påverkas och influeras av alla.

Min gestaltning börjar även den bli mer konkret. Jag har gått vidare med hur jag kan skildra sammanväxten av eleven och miljön. Alla artefakter, all miljö har denna vecka känts för konkret för att "bara" ha på bild. Jag vill lyfta med den. Jag ville inte riktigt stanna upp i Photoshop utan ville ha mer skoltypiska medel. Valet föll på over-head och projektor. Jag har fotat elever (och lärare) och projicerat på miljön. Men jag finner det otillräckligt i nuläget att skildra miljön platt. Miljön är för viktig. Det är i den vi i skolan ska hitta lösningar, det är den som är fel och aldrig eleven. Men det är där skolan i stort misslyckas.

Två för mig viktiga konstnärer har dykt upp i huvudet i veckan -
Marcel Duchamp, det känns oerhört relevant att inta en polemisk inställning till skola och dadaismens
ställningstagande gällande konst och kultur bör appliceras på vårt sätt att förhålla oss till skolan. Vad är skola? Jag vill hitta svar med varje unge.


Fountain - egen bild

Och Silja Puranen

Worlds strongest man 2007 (http://www.elisanet.fi/silja.puranen/sgu_sivu2.htm)

LänkSiljas fokus och material är oerhört viktiga för mig. På Siljas hemsida beskriver hon sitt arbete:

"The focus of my works is in the unforeseen process of life and the contrast between reality and the commonly accepted ideals in life. What do we (or others) expect our life to be and what are the chances of those who do not meet the norms? What happens when we lose control?"
källa: http://www.elisanet.fi/silja.puranen/siljapresentation.html

Vår förutfattade syn på andra, hur man ska vara, hur man ska passa in måste raderas från skolvärlden. Tillsammans ska vi vara så att alla får sin okränkbara rätt att existera.

Så jag har lyft ut lite autentisk miljö från skolor.





Jag är lite stressad över att det är två objekt. Jag är dålig på jämna antal. Ett eller tre...gärna sju. I nuläget är det två.
För att bevara anonymiteten hos mina elever har min modiga lärarkollega Johanna agerat utifrån elevernas minnesbilder av sin skolgång, tillsammans med mina elever och i en skolsal. Det blev bilder som talar tydligt för mig, förhoppningsvis även för andra.

Mitt nästa steg är att montera foton på miljön. Min första tanke var trycka upp fototapet och sätta på, men elever hamnar i regel bakom och får titta igenom om de ska få se vad som finns utanför utanförskapet. Så nu trycker jag upp bilder att sätta bakom glaset och bakom dörren.
Mina bildval är:




Men som alltid....tre. Så nu brottas jag med val om vilka samtidigt som jag letar efter en eventuell miljösak till.
Troligtvis blir det bild ett till hålet i dörren och bild tre bakom den krossade rutan. Det är nog bra om jag får träna på jämna antal men det känns konstigt. Då jag känner mig befriad från skissångest efter att skissat i svarta boken kanske jag kan komma vidare mot mindre numerära tvångstankar om jag stannar vid två. Budskapet och det att miljön är äkta är viktigare, men synpunkter mottages med glädje!

1 kommentar:

Bibbi sa...

håller med dig Åsa! Miljön påverkar oss verkligen och vår lust att lära och vår kreativitet. Ett spännande projekt!