"Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla
människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män, samt
solidaritet med svaga och utsatta är de värden som skolan skall gestalta
och förmedla. I överensstämmelse med den etik som förvaltats av
kristen tradition och västerländsk humanism sker detta genom individens
fostran till rättskänsla, generositet, tolerans och ansvarstagande."
Ur LPO94
Jag vill inte förmedla denna vanföreställning om hur världen inte fungerar och på vilka värden människan skall förminskas.
Jag tänker inte göra det heller men jag behöver belysa konsekvensen av vår historias prägel av vår samtid.
I en tid då konsthallar stängs och röster tystas i det offentliga är det än mer viktigt att vi tar samtalen i skolan.
Jag vill belysa vikten av dessa konsekvenser med min gestaltning. Ett arbete som presenteras med en bild.
Med en bild, i en ram, utan tillbehör och tilltugg men med utrymme för tolknig. Min bild tar jag med mig ut i skolan och tänker använda för sokratiska samtal.
I klassrummet, om LPO 94, och historia, och konsekvens, och arvsynd och hela eländet. Som kan bli en evig tillgång om vi tar historian till oss, lär oss av konsekvensen, förlåter det förflutna och enas för framtiden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar