tisdag 1 december 2009

världen bakom texten

jag, min samtid och min medhjälpare lägger bakgrunden.




Nu skulle jag ha lämnat in för idag typ igår, men jag har fastnat i Hilma af Klint

Grundläggande idéer i Hilma af Klints bildvärld
Gud som alltings enhet – Evolutionstanken
Allting är rörelse från ett enat ursprung, utveckling sker och i den en stor rörelse, men strävar samtidigt tillbaka mot en enhet, till ursprunget. Mörkret och Ljuset – det goda och det onda är olika delar av samma enhet: Gud – det goda.

Dualsanningen – alltings strävan efter enhet
I ett urtillstånd är människan ett med sin dual, men den högste splittrade denna enhet och människan slungades ut i evolutionen. Hennes längtan efter enhet för henne genom evolutionen mot sin andra halva. För djupast i människan finns minnet av detta urtillstånd, det paradisiska tillståndet där hon är ett med alltet. Människan återkommer genom många inkarnationer till jorden där själen har möjlighet att utvecklas, att nå allt högre mot eller djupare till sitt ursprung.

Ur ”Allteftersom jag beskriver vägen går jag vägen framåt, om metod och syfte i Hilma af Klints verk ur ett esoteriskt perspektiv”. Gurli Lindén, 1998, utställningskatalog från Södertälje konsthall.

Geometri och andlighet
När den svenska konstnären Hilma af Klint (1862-1944) började måla nonfigurativa bilder 1906 skedde detta helt utan kontakt med den abstrakta konstens pionjärer och den etablerade modernismens grupperingar på kontinenten.

Hennes brott med sin klassiska skolning från Konstakademien i Stockholm, avslutad 1887, föregicks av ett flerårigt sökande efter självkännedom som medlem i gruppen De fem. Gruppen tog intryck av dåtidens andliga rörelser, främst teosofin och rosenkreutzfilosofin, senare antroposofin. Gemensamt för dessa esoteriska läror är att de förenar och binder samman världsreligionerna, och framhåller vissa symboler som universella.
källa :http://www.bildmuseet.umu.se/hilma_malningar_texter.html

Jag behöver veta allt om Hilma.

Inga kommentarer: